torsdag 15 november 2012

Kuddprojektet


I förrådet i Härjedalen fanns förutom Toras vävstol även en stor korg full med tyger som hon har vävt. De var slitna i varierande grad, alla i ett mycket vackert hantverk. Jag tänkte att jag ville återanvända dem, de kan bli fina i B:s fritidshus där uppe. Och kanske även ge honom en fin påminnelse om hans mamma. Det får bli årets julklapp.

Här är några smakprov: :


Framsidan är ett gammalt handtryckt tyg från Jobs tygtryck utanför Leksand. Baksidan är en väv i marinblått och gult. Jag var tvungen att vända avigan utåt för rätan var alltför sliten, men tycker det blir fint ändå. Och så satte jag gula tofsar i cottolin längst ute i hörnen.


Inuti finns två vanliga huvudkuddar i fjäder som jag har sytt ihop, det blir en stor kudde som är perfekt att puffa upp bakom ryggen när man vill softa i soffan.

Här är två vepor som fått ett andra liv som kuddar. Baksidan är ett hemvävt tuskaftstyg i naturfärgat lin. Speciellt tycker jag om gubbatäcket med människor från jordens alla hörn:
En brunblå vepa i svart varp kunde vikas så att kudden fick en framsida mest i brunt och en baksida mest i blått:



Och så en golvkudde, cirka 60*60 cm. Av ett tyg som varit mycket använt, vilket ger olika gröna nyanser i kudden.
Har fler kuddar kvar, inser att jag måste slita mig från vävstolen ett par kvällar för att göra dem klart innan jul. Och så måste jag förbi IKEA och handla fler innekuddar.

2 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska kuddar du sytt ihop av gamla handvävda tyger. Jag ser att det har varit många väggvepor/ranor som vävdes på 70-talet och en bra bit in på 80-talet. Själv vävde jag en heldel såna ranor. Lycka till med din vävning. //MalinSj

    SvaraRadera
  2. Hej Malin! Tack tack! Ja, visst andas det lite 70-tal... Men så kul att återanvända :-)

    SvaraRadera