onsdag 21 november 2012

Sidentrasor


Random-mattan är klar. Men fortfarande oblekt bomullsmattvarp kvar på den väv som satt i vävstolen när vi plockade upp den. Med inspiration från en sidenväv från Solvnotan tog jag fram tygrester i siden från klänningar jag sytt. Och så har jag letat bland alla färdiga spolar och hittade olika lila och blå färger i lin, bomull, ull och cottolin. Så, här är kvällens pyssel. Fortfarande den där ganska trista tuskaftsvarpen och då får man väl vara lite påhittig med inslaget... Jag blandar friskt och så får vi se hur den här löparen ser ut... Tänker att jag prövar mig fram för att fortsätta lära mig om hur färger och material fungerar när det landar i en väv.


Fantastiskt kul är det, hur som helst! :-)

2 kommentarer:

  1. Hej Tora.
    Tack för fin kommentar, vilken tur du kommenterade så jag får följa din fina blogg, spännande.
    Det ser ju fint ut det du väver. Det som är så kul med vävningen tycker jag är allt som man kan stoppa i en vanlig mattvarp på 4 skaft. T ex när du lägger i ett inslag kan du hoppa över några varptrådar så får du en fin markering av en bård. Ja, det finns massor man kan göra. Har du ledsnat på din varp kan du korta den i sidorna och väva fräcka paneler med inslag i oblekt lintow och lägga in lite olikfärgade garner i samma skäl som du trampar in lintowsgarnet, metoden kallas HV-teknik som du kan läsa om i olika vävböcker. Lycka till och tack för titten. Kram från Lisbeth

    SvaraRadera
  2. Hej Lisbeth,
    Det är kul med vävbloggandet, jag får en hel del inspiration genom att surfa runt hos er andra. Ännu så länge är allt nytt för mig, men inuti huvudet finns miljoner saker jag vill väva... Jag kollade HV-teknik i min vävbok och det verkar ju otroligt spännande, det ska jag absolut pröva framöver. Min 16-åring vill ha en rana med ett hjärta på till sin dörr, nu tror jag jag vet hur!

    För min sidenlöpare kortade jag just varpen i sidorna, det blir nog inte så dumt!

    Hälsar Irene
    P.S. Tora är damen i Härjedalen som hade vävstolen innan den kom i min vård.

    SvaraRadera