tisdag 25 december 2012

Juldagspyssel

Snön faller. Vi softar hemma efter en mysig julafton med gäster på hemmaplan. En bra dag för att väva.

Jag fick ett tips från Maliz om hur jag får kanterna fina på min matta. "Floating Selvedge", alltså att låta en tråd på varje sida vara osolvad och manuellt höja och sänka den vid varje inslag. Och eftersom jag inte tänkt på det från början så kunde jag skeda in en extra osovlad tråd på varje sida, med tyngder i ändarna för spänningens skull. Två oanvända hyllkonsoller fick bli tyngder. Det fungerar mycket bra, så mycket lättare att få kanterna fina :-). Internet är fantastiskt, tack för det Maliz!



3 kommentarer:

  1. Hur bra att det funkar.
    God Jul!
    maliz

    SvaraRadera
  2. Det där var ett bra tips. Det gäller bara att komma ihåg det tills jag behöver det. Minnet är bra men kort. ;-)

    Katarina

    SvaraRadera
  3. Roligt att du anammade rådet om en osolvad tråd i kanten. Det kallas för "flytande stad". Ha ett Gott Nytt vävår önskar bloggaren MalinSj

    SvaraRadera