måndag 17 december 2012

Väven uppsatt

Nu har jag fått upp den marinblå varpen till min jeansmatta. Kom in i ett "flow" igår när jag jobbade, det var så skönt att koncentrera mig utan avbrott att jag nästan helt missade att jag var bjuden på middag...

Har provvävt lite ikväll, det ser ut som om jag har solvat rätt. Nu ska jag bara sy ihop jeanstrasorna. Och här har jag en fråga. Jag lägger remsorna räta mot aviga och syr ihop på tvärs. Men jag undrar: Hur mycket behöver jag rensa kanterna runt sömmen?


Ska jag se till att det inte finns något extra tyg på över- och undersida, som i den vänstra remsan? Eller räcker det att sy ihop dem på tvärs och låta överskottstyget vara kvar som i den högra remsan? Det skulle ju spara lite tid, men blir det tjocka pluppar i mattan om jag gör som till höger? Råd emottages tacksamt!

2 kommentarer:

  1. Oj, vad flitig du är... jag klipper alltid snett på båda sidor, som du gjort till vänster på bilden. Lite mera jobb, men det blir mycket snyggare skarvar när man väver/ Irené

    SvaraRadera
  2. Jag klipper trasorna snett innan jag syr, alltså samtidigt som jag klipper i remsor. Sen syr jag ihop dem med raksöm, matar bara på med remsa efter remsa och klipper isär trasorna efteråt. Det går fortare att sy raksöm och det går åt mindre tråd än med zigzag och enligt min erfarenhet är det ingen risk att sömmen går upp.

    SvaraRadera