måndag 28 januari 2013

Fifty Shades of Red

16-åringen hotar att säga upp bekantskapen med mig om jag läser "Fifty Shades of Gray" och det vill jag ju inte, så jag satsar på lika många nyanser av rött istället... Syster ska få en matta till sitt fina rödvita kök. Gåsögon med svart varp. Jag vill ha in så många röda nyanser i mattan som möjligt, tänker att det blir livfullt och fint.

Jag har varpat så att det räcker även till en grå matta, men jag hittar inte riktigt färgerna jag vill ha... Tänker att jag kanske behöver ge mig in i jeansdimman igen. Svarta, väl använda jeans borde bli de rätta gråa nyanserna (50 nyanser av grått i alla fall...?).

Men en sak i taget! Fler än jag som planerar flera parallella projekt framåt samtidigt?

7 kommentarer:

  1. Jo, här har du en till som ska väva damast, handdukar rundväv, gallergardiner och munkabältsgardiner. I sommarstugan har jag en handduksväv i sålldräll och i fjällstugan väver jag kökshandukar på 6 skaft och i en vävstuga här i närheten väver jag trasmattor i skridande kypert.

    Men trevligt har jag i mina vävstolar

    SvaraRadera
  2. Parallella projekt? Just nu när det är skola så blir det mest sånt, men hantverkandet är fyrfiligt som en motorväg inne i hjärnan! Längtar efter att få se dina röda mattor, rött är en klar favorit!

    SvaraRadera
  3. Samma här, har alltid nya projekt innanför pannbenet. Så fin din matta blev i blå nyanser. Det är jättekul att väva gåsögon. Jag brukar alltid få fel i staden då det ej binder där, men jag solvar inte de yttersta solven så trär jag skytteln från vänster över och från höger under tråden så brukar det bli fint. Ha det gott med dina trasor. Kram från Lisbeth

    SvaraRadera
  4. You bet! Parallellplanering is my middle name. ;-)

    Tyvärr gör det att jag lätt blir lite stressad och tappar lusten i stället för att öka den. Så jag försöker lära mig att inte ha för mycket på gång samtidigt. Skriver i stället ned saker i en idébok, för att kunna släppa dem utan att vara rädd för att tappa bort dem helt. Man får ha sina knep.

    SvaraRadera
  5. Finns det någon som har inga problem med paralella projekt???

    Just nu klippar jag trasor till en matta medan varpen till kuddar sitter kvar på vävstolen. Samtidigt planerar jag att väva en väst på min bordsvävstol, jag har två bandvävstolar här, bägge med börjat väv och sedan finns det ull till tre koftor, jag vill sticka med stickmakin.....

    Bara bra att inte vara ensam med problemet :-)

    SvaraRadera
  6. Så spännande - jag ska få en röd matta! :))
    Man ska ha många projekt på gång i huvudet: planera, konstruera och fantisera. Sen startar man några i taget. Det är ju viktigt att slutföra också, får man inget färdigt tappar man ju lusten till slut. Själv har jag på gång en jeansväska som ska sys färdigt och tyg till en fleecetröja som väntar. Men mest funderar jag nu på hur man bäst bygger en sängbotten till min säng med förvaringslådor i. :)) (samt att jag funderar på att fräscha upp tvättstugan och sätta dit ett badkar... )

    SvaraRadera
  7. Hejsan!
    Vad läckert med alla röda nyanser! Jag har också vävt en röd matta i gåsögon. Det är min julmatta fast den ligger på ännu!
    Kram Inger

    SvaraRadera