lördag 16 februari 2013

Dagens fynd...

...kom inte från Syfestivalen. Vi gick runt där en dryg timma, 16-åringen och jag. Det var väl typ fyra utställare som jobbade med vävning, så inga fynd där. Stod och höll i lite mattvarp från Egypten och tänkte att hur vet jag att det är bra kvalitet då? Ja, hur vet man... har ni några tips? Hur får man tag på bra mattvarp? Är det Bockens som gäller ändå?

Nu är jag hur som helst medlem i Riksföreningen för handväv och undrar vad det kan leda till? Och så har jag ikväll suckat lite över Sätergläntans kortkursprogram och tänkt att en vecka där får bli en bra ersättning den dag då ungarna är så stora att de har egna planer för sommarsemestern.

Annars fanns på Syfestivalen mycket stickgarner och jag kände att det kanske skulle vara lite kul att pröva igen..? Men besinnade mig och insåg att det får bli i en annan fas av mitt liv.

Och så fanns där en hel del fina trikåtyger för barn. Ungen och jag snosade på delfiner, hjärtan, ugglor, bläckfiskar och vikingar i klara vackra färger i mjuka material, samtidigt som jag konstaterade att tiden när jag syr barnkläder på min overlockmaskin är förbi för en överskådlig tid.

Vi hade en mysig stund ihop, 16-åringen och jag. Man får hitta sina tillfällen. 

Nej, dagens fynd kom från den lokala loppisen dit jag egentligen åkte för att införskaffa några fler svarta jeans. Jag har letat nya vardagstallrikar ett tag. Och så låg de där: 12 styck väldigt fina Gustafsbergs VARDAG, gjorda någon gång mellan 1955 och 1973, design Karin Björquist. Den mörkt gröna färgen passar jättefint till mitt annars så ljusa kök. Och priset: 10 kr styck. Lycka :-)


Jag staplade dem bredvid mina standardtallrikar från IKEA som nu åker upp på vinden i avvaktan på 16-åringens första bostad. Och jag konstaterade att jo, visst är det skillnad på kvalitet, för även om de är 40 år gamla så har de en helt annan lyster. Dessutom godkändes de på rot av 12-åringen; han brukar gilla sånt som är fint. 

Med önskan om en skön söndag! 

5 kommentarer:

  1. Jag förstår att du är glad över tallrikarna. Jag har aldrig sett just dem, men däremot andra delar ur servisen och den är verkligen underbar.

    SvaraRadera
  2. Välkommen till Riksföreningen.
    Jag blev medlem i början av året och hade redan trevliga kontakter med väverskor från min region sydostvävarna.

    Grattis till loppisfynden och trevlig söndag!
    maliz

    SvaraRadera
  3. Vilken tur du hade med att hitta så fina tallrikar. Det var verkligen ett fynd du gjorde. Tråkigt att syfestivalen inte kan tillfredsställa vi vävare. Vi får vänta på den stora vävmässan. Vet ej riktigt var den kommer nästa gång. //MalinSj

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Visst ska du använda egyptisk bomull till varp. Den indiska är billigare men inte lika hållbar som jag upplever det. Mattvarp har jag till salu om du är intresserad :) Du är också välkommen upp till Leksand på besök och titta på lite av varje som jag har i min affär. Tycker att din matta i gåsögon är jättefin och så skapar den "habegär". Härligt!
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, låter bra att egyptisk bomull till varp fungerar, den verkar vara bra mycket billigare än Bockens.

      Ska absolut ha med besök hos dig i planerna när jag har vägarna förbi Leksand någon gång. :-)

      Radera