måndag 29 april 2013

Trasskärningstips


Någon gång så fick jag en kommentar om en skärmaskin som hette "Inga Klipp", som verkade vara ett mycket effektivt sätt att skära trasor. När jag googlade på "Inga Klipp" hamnade jag på ett gammalt blogginlägg hos Loppberga. Som förvisso visade vad Inga Klipp var, men det mest intressanta var ett mycket bra tips om hur man kan skära mattrasor. Såhär:

  • Sy ihop lakanet i kortsidorna, aviga mot räta, så att det blir som en cylinder. 
  • Vik lakanet så att sömmen hamnar längst ut i en kant. 
  • Skär därefter hela lakanet i strimlor, men bara nästan ända fram till kanten med sömmen. 
  • Vik därefter upp lakanet och frilägg kanten med sömmen som fortfarande håller ihop lakanet. Klipp därefter varje remsa snett över sömmen så att den möter remsan ovanför. 

På så sätt får man en lång, lång remsa som därefter bara är klar att rulla ihop till en boll.


Inte så lätt att förklara kanske, men kolla Loppbergas beskrivning på länken ovanför om detta är otydligt.

Listigt, eller hur?!

Och jag har sagt det förr men säger det igen: Internet är fantastiskt. Tänk som jag lär mig genom att få läsa om olika idéer och infallsvinklar. Tack för det! :-)

2 kommentarer:

  1. Kör med båda varianterna, Inga Klipp och sen som du, med skärmatta och rullkniv. Ibland är det att föredra så som du gör. Det beror lite på materialet. Å visst är det smart med en sidsöm å sen klippa i mitten! Glad Valborg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att få plats med vävstol och alla tillbehör i ett litet radhus är ibland en utmaning. Önskar jag hade ett stort extrarum eller en liten vävstuga där jag kunde få plats även med en skärmaskin... Tills dess tycker jag rullkniven funkar hyfsat, ändå.

      Hoppas du haft en fin Valborg och första maj också!
      /Irene

      Radera