måndag 4 november 2013

Testing, testing...


Nu sitter den uppe, linvarpen. Och jag behöver lite tips och råd.

Jag tänker mig jullöpare. Garnet är ganska grovt, lin 12/2. En underbar kvalitet från Växbo Lin. Jag vill ha ett ganska relativt rustikt intryck. Tänkte göra en löpare i rutig tuskaft och en annan i någon typ av kypert, gärna med någon snygg effekt.

Jag har nu testat olika inslag och trampuppknytningar enligt bilden. Nedifrån och upp:

  1. Batavia-uppknytning. Inslag av dubbelspolat ofärgat lintow 6. För mycket inslag, tycker jag själv.
  2. Kypert med varpeffekt, inslag av dubbelt ofärgat lintow 6.
  3. Kypert med varpeffekt, dubbelspolat rött 12/2-inslag (varpgarnet)
  4. Tuskaft, dubbelspolat inslag av samma lingarn som varpen. 
Tuskaften tycker jag nog funkar... men kyperttrampningarna... Jag tycker att inslaget syns för mycket. Ska jag skeda om till en tätare sked för att få snyggare effekt? Jag har i dagsläget en 50-sked, två tråd i rör. 

Jag tackar på förhand för tips och idéer på kyperttrampningar och skedbredd. Det är första gången jag väver i lin. 

3 kommentarer:

  1. Hej! Man brukar ha tätare sked till kypert än till tuskaft. Tror att du får en fin jullöpare. Vet inte om du ska byta sked, eftersom du har ett ganska grovt lingarn. Ev. kan du ha lite tätare sked. Du får pröva dej fram.
    Lycka till väven.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Birgitta, kanske ska jag väva tuskaften först och sedan pröva med en lite tätare sked. Tack för tips!

      Radera
  2. Tuskaften tycker jag med är bäst!
    Kram och lycka till!
    Inger

    SvaraRadera