måndag 24 november 2014

Uppifrån-och-ned-KAL avsnitt 1


Första delen i Stickameras och Dödergöks KAL för en uppfrån-och-ned-kofta: Att välja modell och garn.

Från Toras stash kommer det mjukt bruna Indiecitagarnet, det är säkert från 70-talet. Till detta har jag köpt nytt Indiecitagarn i mjukt rosa. Det skiljer lite grand i kvaliteterna, men jag tror det fungerar bra ihop.

Det fanns ett mörkare brunt Indiecita-garn i Toras stash också. I det har jag tidigare stickat en uppifrån-och-nedtröja enligt Tant Koftas modell. Då köpte jag till knallblått Indiecita-garn. Den tröjan är jag fortfarande väldigt nöjd med, den är varm som sjutton.


Nu tänker jag mig en bredrandig kofta i brunt och rosa. Den ska vara ganska kroppsnära och sluta strax nedanför midjan tänker jag. Och jag vill ha en helt rund hals - detta är ett av huvudskälen till att jag gör denna KAL, jag vill förstå hur jag kan göra olika varianter på ett i grunden ursmart sätt att sticka en tröja eller en kofta. Jag vill förstå alla principer så att jag själv kan experimentera fram uppifrån-och-ned-tröjor och koftor.

Funderar också på om jag ska sticka i dubbelt garn, jag vill ha ett lite grövre uttryck än på min blåsvarta tröja. Det får bli nästa lektion, att göra lite provlappar och testa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar