söndag 11 januari 2015

Tillbakablick 2014

2014 var ett bra år på många sätt. Jag kände att jag tog både vävningen och stickningen ett bra steg framåt.

Fast tyvärr tycker jag nog inte att jag har hunnit väva så mycket som jag hade velat. En flytt kom i vägen. Det var en ganska omständig procedur att flytta från större radhus i Åkersberga till mindre radhus mycket närmare stan. Vi skalade av, sålde, bytte ner till mindre... ja nästan av allt. Mindre köksbord, mindre soffa... mindre vävstol.

Toras vävstol som är en 150 cm bred Glimåkra fick ersättas av en 90 cm bred Pelle från A-K Snickerier i Motala.


Pelle har en sexskaftad vågrät kontramarsch och jag måst nog säga att hittills gillar jag honom rätt skarpt, han är en rätt OK sambo.

På nyåret 2014 satte jag upp en svart lång mattvarp och den räckte ända tills det var dags att ta ner Toras vävstol inför flytten. Det blev lite dubbelbindning och rosengång.


Ester fick en blårutig matta med små röda prickar i, den passade fint i hennes badrum.


Lilla brorsdottern önskade sig en svart-röd-rutig matta med lite vitt i och så fick det bli. 


Till sonens rum vävde jag en svart-blå-rutig matta. Dessvärre får den inte plats i nya boendet, men vi sparar den för framtiden. 


Jag vävde också av sniljor i lin som jag köpt på Växbo Lin. Det blev en fin badrumsmatta till fjällhuset i Härjedalen. Det här skulle jag vilja väva lite mer av, till mitt eget badrum också. Tror nästan det få bli en omväg runt Växbo igen vad det lider. 

Till ett av sovrummen i Härjedalen fick det också bli en röd-grå ormmatta i rosengång. 


Och så hann jag också med att väva en löpare i svart och olika orange toner till Eva. Jag skedade om till en 40-sked och vävde med inslag av stränggarn i bomull. Det här var ett otroligt kul projekt, jag gick loss på alla möjliga rosengångsbårder som jag kunde komma på. 

Sommarens mest kreativa semestervecka var den fantastiskt roliga kursen i inredningstextil på Sätergläntan. Tillsammans med ett gäng kurskamrater och under fantastisk handledning av Ingrid Peterson gick vi loss på olika inredningvävar. Vi satte upp 9 olika vävar som vi alla fick väva en bit av:
  • Bolstervar med linvarp och ull- eller lininslag
  • Disktrasa i lin
  • Myggtjällsgardin i bomull
  • 8-skafts kypert i bomullsvarp med inslag i lin (eller bomull)¨
  • Handduk i rosengång i traditionell bomull
  • Möbeltyg i hålkrus i bomull
  • Möbeltyg i panaman i lin
  • Tablett i tuskaft i lin
  • Tyg i munkabälte, med varp i bomull och inslag av ull. 
  • Flossaarmband. 
Jag måste erkänna att vissa av mina alster återstår att visa upp. Handdukarna behöver hängare och jag är ännu inte riktigt kompis med bandgrinden. Men här är i alla fall disktrasorna och tuskaftstabletterna i lin: 






Precis innan jul plockade jag ner min första väv i Pelle: en femskaftad våffelväv med varp av restgarnscottolin: 


Inslaget är genomgående lin, men i olika restgarnskvaliteter och färger. Det här blir bra gåbortspresenter under året. 

Jag har också hunnit sticka en del under året. Här är ett litet collage: 



Eftersom jag rest en del i jobbet blev det en hel del sockar. Det är perfekt flygplansstickning! Tar lite plats och mina trä- och karbonstickor funkar genom security check. Jag har testat olika hälar och jag har prövat magic loop, men i slutändan gillar jag nog en vanlig traditionell socka bäst: Att sticka från skaftet till tån på strumpstickor, med en alldeles vanlig häl.


Två par vantar, jag prövade flerfärgsstickning för första gången. Det var jättekul.

Jag stickade ett par koftor till mig själv: En Peasy och en Surry Hill. Den förra är en absolut favorit! Stickade i underbart garn från Geilsk - Bomull och Ull.


Det blev också ett några sjalar och en basker:


Året avslutades med ett par uppifrån-och-ned-koftor. Men om det blir det separat inlägg. 

Sett så här så har jag ju ändå hunnit med en hel del hantverk! 
2015 års första projekt är att få upp en möbelväv i hålkurs, men riktigt där är jag inte ännu.

Önskar er alla ett gott nytt hantverksår 2015!  

3 kommentarer:

  1. Ojojoj, så mycket FINT du gjort under året. Flitig har du varit också.
    Riktigt fint! Jag blir glad av att se dina saker.
    Ha ett riktigt fint handarbetsår i år också.
    Hälsar Monika

    SvaraRadera
  2. Vad flitig du var!
    Hälsningar maliz

    SvaraRadera
  3. Vad produktiv du är! Och allt är så vackert.

    SvaraRadera