söndag 29 mars 2015

Om färg och tid


Just hemkommen från kurs med Riksföreningen för Handvävning Uppland-Sörmland. Temat var "En dag i färgernas värld eller vilken är den finaste färgen?" med Tant Kofta, Lotta Blom.

En jätteintressant dag där vi har pratat färger, kontraster, ljust och mörkt. Bakgrundsfärger, kompisfärger och Extra Piffen. Mycket inspiration för mitt nästa projekt där jag tänker försöka göra stränggarn av alla entrådiga ullgarner jag har liggande från Tora. För att ha som inslag till den linmattvarp jag fick upp igår. Det ska bli en gåsögonmatta till min hallgolv.


Annars finns just nu inte riktigt tiden och orken att blogga. Däremot instagrammar jag en del, det är ett snabbt och kul sätt att kommunicera med bilder och jag hittar vävare och stickare från hela världen som ger inspiration.

Instagram är som en microfotoblogg, man följer vem man vill och får på så sätt ett flöde. Och så kan man kommentera och även se vad som händer via olika #hastags, dvs olika teman där man kan se alla inläggar på en viss hashtag.

Instagram finns jag här, jag tycker det funkar bäst att titta på i läsplatta eller i mobilen. Där finns också fler bilder från dagens färgkurs.

Jag är också ganska aktiv på gruppen Vävspolen på Facebook, som jag tycker är en av de allra bästa kunskaps- och inspirationskällorna för vävning. Just nu finns ca 2.700 medlemmar främst från Sverige och övriga Norden. Det är en stängd grupp, man måste be om inträde vilket brukar beviljas ganska omgående. Rekommenderas!

Jag kommer även fortsättningsvis att lägga upp mina alster på bloggen och rätt som det är har jag säkert energin tillbaka att skriva lite mer, men just nu finns jag mest på andra ställen.

Vi syns och hörs!

3 kommentarer:

  1. Håller med att rekommendera Vävspolen och nu ska jag titta på Instagramm :-))

    SvaraRadera
  2. Hoppas jag får möjlighet att delta i Tant Koftas färgövningar någon gång.

    SvaraRadera
  3. Hej Vi har en bloggtävling som kanske är nåt för dig. Titta in och va me. //LInnea

    SvaraRadera