torsdag 27 augusti 2015

Köksmatta i gåsögon

I mitt lilla radhus har jag ett mycket funktionellt arbestkök med utsikt över en lekpark och barn som ofta rör sig. Det är ett rätt mysigt ställe att arbeta på. Men golvet är lagt med svarta klinkers vilket gör det rätt så mörkt på vintern. Jag kände att jag behövde göra något för att ljusa upp det, men hur praktiskt är det med en ljus matta i ett kök?


Det fick bli en gåsögonmatta i grönt och naturvitt. Bland alla fådda trasor fanns en del gröna poppanaband som matchade den gröna glasmosaiken perfekt! Det vita inslaget är från gamla påslakan.


Varpen är linmattvarp 8/3 och jag har vävt den med enkla inslag i något man nog får kalla motsatstrampad gåsöga. I efterhand konstaterade jag att jag nog skulle haft dubbla inslag, men efter att jag tvättat mattan i tvättmaskin fick den rätt längd och blev lite tätare.


Fållen är vävd av enkla poppanaband i tuskaft.


Jag tror att den kan funka rätt bra i köket. Men jag behöver nog skaffa lite halkskydd att ha under, det svarta klinkersgolvet kan ibland kännas blixthalt. 



5 kommentarer:

  1. Väldigt fin matta och så praktiskt att den går att tvätta i tvättmaskin.
    Hälsningar Fröken Slöjd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)
      Hela idén med trasmattor är underbar. Återbruk i dess bästa form!

      Radera
  2. Hej! Vill du dela med dig av trampordningen på din fina matta?

    SvaraRadera