fredag 25 september 2015

Halva Otto

Ett av mina favoritmönster för vantar är Otto, från boken Vantar för alla årstider av talangfulla Kamilla Svanlund och Clara Falk. Jag tycker om det fina grafiska mönstret som både känns modernt och klassiskt.

En av mina vänner bjöd på stort kalas och jag ville ha med en liten present. Ett par halvvantar går ganska snabbt att sticka. Så här är ett par halva Otto-vantar:


Jag gjorde halvvanten genom att avsluta med en lettisk fläta och jag avmaskade därefter med varannan grön, varannan vit. Tummarna fick en pytteliten resår i varannan grön och varannan vit och därefter avmaskning med varannan färg.

Garnet är Ullcentrums tvåtrådiga. Det är garn som fanns kvar från från mitt första par Otto-vantar. Jag stickade med stickor 2.



Vantarna blev mjuka och fina efter att jag behandlade dem enligt Solveig Larssons recept: Ömsom skållhett och ömsom iskallt vatten ett par gånger (vrid inte). När de har torkat så borstar man dem med lite lagom hård borste (typ nagelborste).

Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med hur de blev. Det blir nog fler halva Ottos så småningom. Här är mer info på min Ravelry-sida.

2 kommentarer: