lördag 19 september 2015

Redo för höst

I somras tog jag en omväg förbi Östergötlands Ullspinneri i Ödeshög, på väg från Eksjö till Stockholm. Ullspinneriet har nog det mjukaste och finaste tvåtrådiga klassiska ullgarn som jag känner till. Dels har de det enfärgade Visjögarnet  men de har även fina melerade Karamell-garner. 


Jag ville ha en mössa och hittade ett fint mönster med lövgirlander, Flora av Margaux Hufnagel. Mönstret är väldigt enkelt och lättstickat men jag gjorde ganska många förändringar då jag dels ville ha ett uppvik på mössan, dels ville ha en garnboll på toppen.

Efter ett tag konstaterade jag att jag var tvungen att förlänga lövgirlanderna rätt så rejält. Så det blev lite improvisation på mönstret.



Till mössan behövdes passande halvvantar, de är i mönstret "Spring Roses - In Vienna" av Kamilla Svanlund som jag tycker gör fantastiskt fina vantmönster. Hennes Otto från Vantar för Alla Årstider är en klar favorit.

Det här var ett kul och snabbstickat mönster. Det gröna garnet är ett karamellgarn och kanske inte det bäst lämpade för detta projekt. Jag trodde färgskiftningarna skulle vara kortare, men det blev så att varje del har en egen färgnyans.

Fast jag känner mig rätt så nöjd ändå, eftersom garnet är så fantastiskt ljuvligt och mjukt.


Här och här finns mina projektbeskrivningar på Ravelry. Till vantar och mössa gick det åt ca 50 gram grönt och knappt 100 gram vitt (men då gjorde jag garnbollen i annat vitt ullgarn).

Och så till sist får man ju undra: Men var är hösten då!?


10 kommentarer:

  1. Hej Irene,
    kan inte se en enda bild på den här inlägget. Kan du möjligtvis kolla om allt gick bra med bloggprogrammet.
    Hälsningar
    Marlies

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marlies,
      Kollar bloggen på paddan och datorn och ser bilderna, så jag undrar vad som problemet kan vara. Jag brukar länka direkt från Google+, men nu har jag laddat upp dem istället, syns det bättre nu?

      Radera
    2. Nu syns fotona. Jag såg dom inte heller förut på min telefon.

      Radera
    3. Nu syns fotona. Jag såg dom inte heller förut på min telefon.

      Radera
    4. Detsamma här, jag ser fotona och tänker det lönar sig verkligen att tittta på dem. :-))

      Radera
    5. Verkar som om Google+ har ändrat användarinställningar för foton. Tack för att ni tydliggjorde detta för mig! Och tack för fin kommentar, Maliz :)

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Nu syns fotona! Jag sig som inte helt på telefonen innan.

    SvaraRadera
  4. Jag kunde inte heller se några bilder tidigare, men nu är dom synliga! Så mycket fint du har stickat och helt klart är du redo för höstkylan :-)

    SvaraRadera