måndag 12 oktober 2015

Fair Isle-stickning

I lördags var jag på stickkurs. Det var garnaffären Luftmaskan som organiserade kurser med två fantastiskt inspirerande stickare, Mary Jane Mucklestone och Gudrun Johnston. Jag valde lördagskursen med Mary Jane Mucklestone på temat "Making It Up - Fair Isle Hat".



Vi tittade på tekniken och hur man kombinerar färger. Det som är speciellt med Fair-Isle är mönstertraditionen där man aldrig stickar med fler än två färger åt gången. Men man byter ofta färger och bygger upp olika mönster med mörka och ljusa garn. Karaktäristiskt är också X-O-mönstren i bårderna.



Jag hittade en underbar mössa som blev min inspiration för dagen. Sedan var det bara att sätta igång.



Efter att ha gjort klart resåren kände jag att det blev för juligt, så jag utmanade mig själv med lite färger i olika nyanser i rött och grönt. Tre gröna från mörkt till ljust, tre röda från mörkt till ljust. Och så grått och vitt.



Det var jätteintressant att kombinera, jag hade aldrig valt den ljusa raden med limegult och rosa tillsammans tidigare, men här tycker jag att det funkar.



Mary Jane var en mycket inspirerande lärare, här visar hon hur färger kan göra sig olika med olika val på ett par muddar.



En av hennes böcker fick följa med hem också. Den här är perfekt! En massa inspiration hur man kan kombinera olika bårder till något eget samt med förslag på färgskalor.  



Jag tror att många av de prover hon hade med sig kom från denna bok. Vilket arbete och vilken rikedom! 

Mössan var så kul att sticka så jag var tvungen att sticka klart den i helgen.... 


... och när jag var klar så upptäckte jag nackdelen med Fair Isle... Nåja, det blev Fäst-fest till Bron på TV igår kväll. Nu ska jag göra ett par bollar och sen kommer nog en bild eller två.

Det här var superkul! Jag vill genast sticka mer fair-isle.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar