söndag 24 januari 2016

Röros Tweed


Röros är en fantastiskt vacker liten stad i Norge, ganska nära västra Härjedalen där jag tillbringade jul- och nyårsledigheten. Det var här utomhusscenerna i Pippi Långstrumpfilmerna spelades in. Har man sett dem så kan man nog ana hur pittoreskt och enormt vackert det är i Röros. 

Vi åkte dit en vacker och kall dag mellan jul och nyår. Det var minus 20 grader. Så vackert så man nästan fick andnöd och så kallt så man nästan förfrös näsan. 


I Röros finns Röros Tweed som gör fantastiskt fina plädar. Vi åkte till fabriksbutiken och där fanns sniljor, dvs spillmaterial från deras plädtillverkning. Jag gillar sniljor! Har tidigare vävt badrumsmattor i sniljor från Växbo Lins tillverkning, men nu var här fin norsk ull :)

Jag shoppade loss på lite knallröda ullsniljor och funderade.  


Väl hemma så kändes det som om jag behövde få dem lite tjockare. Jag satte en degkrok på elvispen, band ena änden av sniljan i ytterdörren och tvinnade på. 


Resultatet ser ganska lovande ut. Väven är nu nedplockad och lite efterarbete krävs. Bilder och rapport kommer!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar