torsdag 11 februari 2016

Badrumsmattor

Ibland när vi åker till och från Härjedalen tar vi en avstickare till Växbo Lin. Dels är Växbo en fin bruksmiljö med både trevligt café och restaurang, dels är Växbo Lin väl värt ett besök med sina vackra bruksvävar i lin. 


Ofta kan man hitta sniljor där, dvs restprodukter från deras egna vävar som de säljer kilovis. Jag har tidigare vävt en badrumsmattaav sådana sniljor och den där mattan är väl använd och funkar bra. När jag åkte förbi Växbo i somras köpte jag på mig lite mer sniljor för att väva en matta till duschen som går i svart, rött och vitt. 


När min svägerska fick se den undrade hon om sniljorna kanske räckte till ytterligare en liten badrumsmatta...? Och det gjorde de faktiskt, en lite mindre: 


Bindningen är i panama. Om jag gör detta igen ska jag nog försöka snurra sniljorna med elvispen som jag gjorde med sniljorna i ull från Röros.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar