tisdag 8 mars 2016

Bättre sent än aldrig

För snart två år sedan gick jag en sommarkurs på Sätergläntan. Temat var inredningstextilier. Ett av proverna var en plattväv/munkabältesväv i bomull och ull. Nu har jag äntligen sytt en liten axelremsväska av den. 


Jag har fodrat väskan med en bit av samma varpuppsättning vävd i tuskaft. Väskan har fått en ficka invändigt. Både den invändiga fickan och väskan har dragkedja. Det tog ganska lång tid att hitta ett bra justerbart axelband, jag letade spännen länge och det var nästan omöjligt att få tag på. Till slut kom jag på att jag kunde ta axelbandet från en annan väska jag har. Det var lite extra kul att det då blev ett grått axelband som matchar den grågröna väskan väldigt väl. 


Varpgarnet (liksom tuskaftsbotteninslag) är bomull 16/2. Mönsterinslag är entrådigt Färö-ullgarn i tre färger. Den är skedad i en 80-sked, 2 i rör.

Känner mig riktigt nöjd med den här väskan, är glad att jag äntligen lyckats göra något användbart av den lilla tygbiten.

Såg för övrigt att Sätergläntan kör samma kursupplägg en vecka i sommar, återigen med fantastiskt skickliga Ingrid Peterson som lärare. Kan verkligen rekommendera den!

2 kommentarer:

  1. Så kul att väskan blev klar - den är väldigt snygg. Proffsig helt enkel!
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Birgitta, Har missat att svara ser jag, men din kommentar har värmt fint. Tack så mycket! 😊

      Radera