torsdag 3 mars 2016

Estniskt hantverk


Barnens farmor är född på Ormsö i Estland. Hon kom till Sverige som liten under andra världskriget. Härom veckan förärade hon mig med så fint hantverk från uppväxten, jag blev så rörd över denna fina skatt. 


En vävd liten stickväska. Kvinnorna bar dem över handleden så att de kunde gå och sticka samtidigt. 

Den är stickad i v-punktssolvad rosengång på tuskaftsbotten. Garnet är mycket tunt entrådigt ullgarn, sådant som inte går att få tag på idag. Det fick jag lära mig på helgens kurs i bindingslära då jag hade med mig dessa konsthantverk för att försöka veta lite mer. 


Jag tycker den är så fin. Den är dessutom perfekt för en sockstickning :)

Här är en filt i dubbeltrampad rosengång. Den är också vävd i entrådigt ullgarn i två långsmala våder som därefter är ihopsydda. Varpen är tjock lintråd (Jag lånar Tommy Jonestrands bild från kursen från Facebook-gruppen Vävspolen)


Av min kurskollega Eija-Lisa med estnisk man fick jag lära mig att filten nog är vävd under ockupationstiden. Det var tydligen så att de estniska färgerna blå-svart-vitt då var förbjudna färger, men här finns de invävda lite diskret i filten. Som lite gerillaslöjd nästan :)


Jag har också en fantastiskt vacker folkdräkt, som skymtar på bilden längst upp. Mer om den en annan gång, den förtjänar ett helt eget inlägg :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar